„A tökéletesség átfogó szintézise az egyetlen méltó erőfeszítés mindazok számára, akik odaadó szemléletükön keresztül észlelik, hogy Isten (Brahman) titokban benne lakozik az emberiségben.” Sri Aurobindo
A Jóga szintézise az emberben jelenlévő három isteni erő, az akarat (Szankalpa), a tudás (Gjána) és a szeretet (Bhakti) között harmóniát teremtve nyújt iránymutatást, hogy az emberi lélek az Istenihez emelkedhessen. Alapgondolata szerint az élet egésze jóga. A Valóságot szomjazó törekvőnek nem szükséges elvonulnia és elkülönülve gyakorolnia a kiválasztott jógát, hiszen az egész élet jógává alakítható, minden cselekedet, gondolat, érzés az Isteni felé irányítható. (A jóga szintézise -Aurobindo)
Ehhez azonban szükséges az emberi természet teljes átalakítása, főként a felszíni, külsődleges elme, életerő és fizikai test transzformációja, melyeken keresztül az ember a külvilággal és annak szereplőivel kapcsolódik. Sri Aurobindo kiemeli, hogy több tudati dimenzióból, személyiségből álló, önátlényegítő lények vagyunk. Mivel a magasabb tudatosság (Átman) bennünk is jelen van, ezért képes átalakítani az alacsonyabb durva és finom-anyagi síkokat. Nem kizárólag a saját erőnkből (Szádhana) kell és lehet megvalósítanunk e transzformációt, hanem döntően a bennünk és körülöttünk jelenlévő Isteni Abszolút által, felé megnyílva. (A jóga szintézise -Aurobindo)
A jelen mű feltárja a négyrétű ösvényt, a cselekvés (Karma), a tudás (Gjána), az odaadás (Bhakti) és a tökéletesedés (Szamádhi) útját, a különféle utak alkotóelemeit és integrációs pontjait. Azokat a lehetőségeket, ahol az utak és módszerek összekapcsolhatók, lehetővé téve a személyiség teljeskörű átalakítását, a tudatosság felemelését és kiterjesztését a létezés Igazságába. Nem csupán elméleti módon mutatja be ezt a folyamatot, hanem számtalan követhető gyakorlatot, elsajátítható attitűdöt tár fel, melyek átvezetik a törekvőt önnön természetén, rendkívüli inspirációt biztosítva az előrehaladáshoz.